Fiat 500X City Cross

Fiat 500X City Cross met viercilinder, DCT automaat en 150 pk

Na de succesvol geïntroduceerde nieuwe Fiat 500X met nieuwe 1 liter driecilindermotor, breidt  Fiat nu de 500X-reeks uit met de nieuwe 150 pk sterke 1.3 viercilindermotor en DCT automaat met dubbele koppeling. Deze City Cross uitvoering staat eind van het jaar als Opening Edition bij de Nederlandse Fiat dealer.

De City Cross Opening Edition biedt in veel opzichten letterlijk meer dan de Urban-versie, want deze is standaard nog rijker uitgerust. Bijvoorbeeld met middenarmsteun voor, automatische airconditioning, dubbele laadvloer achter, elektrisch verstelbare lendensteun van de bestuurdersstoel, in hoogte verstelbare bijrijdersstoel, mistlampen met bochtverlichting en een regen- en lichtsensor.

De nieuwe Fiat 500X is het eerste Europese Fiat-model waarin de innovatieve serie drie- en viercilinder turbobenzinemotoren wordt toegepast. Deze bieden klanten het juiste compromis tussen de rijprestaties van benzinemotoren en de zuinigheid van dieselmotoren. De nieuwe krachtbronnen zijn 20% stiller dan de beste turbodiesels en 20% zuiniger dan de vorige generatie benzinemotoren.

Deze nieuwe Firefly-turbomotoren zijn uitgerust met een benzinepartikelfilter (GPF) en voldoen aan de strenge emissienorm Euro 6/D. Ze zijn gedurende meer dan 75.000 uur aan virtuele tests onderworpen en hebben ruim 60.000 uur op de proefbank gedraaid onder omstandigheden die met de praktijk vergelijkbaar zijn. Daarnaast hebben ze bij testritten over de hele wereld vijf miljoen kilometer afgelegd om hun betrouwbaarheid en levensduur op de weg te beproeven.

Fiat 500X City Cross nu met nieuwe 1.3 viercilinder, automatische DCT versnellingsbak en 150 pk
Fiat 500X City Cross nu met nieuwe 1.3 viercilinder, automatische DCT versnellingsbak en 150 pk

De nieuwe serie turbobenzinemotoren is op een modulaire structuur gebaseerd met een standaard slagvolume van 0,33 liter per cilinder. Naast een 1-liter driecilinder met een vermogen van 120 pk en een maximum koppel van 190 Nm, die wordt aangeboden in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak, omvat de serie een 1,3-liter viercilinder met een vermogen van 150 pk en een maximum koppel van 270 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een geautomatiseerde zestraps DCT-transmissie met dubbele koppeling. Voor de Nederlandse markt worden alle motorvarianten uitsluitend in combinatie met voorwielaandrijving geleverd.

Het bijzondere aan deze motoren is hun specifieke architectuur die efficiency, modulariteit en een hoge mate van standaardisatie ten aanzien van zowel de componenten als het fabricageproces garandeert. Daarnaast biedt het motorconcept voldoende ontwikkelingspotentieel voor de toekomst.

De nieuwe motoren zijn geheel van aluminium vervaardigd, wat ze ongekend licht maakt (de driecilinder weegt slechts 93 kg). Het in samenwerking met FCA-dochter Teksid ontwikkelde motorblok is gemaakt van een onder hoge druk gegoten aluminiumlegering en er wordt gebruik gemaakt van een grondplaat om de beste balans te bereiken tussen constructieve sterkte enerzijds en geluids-, trillings- en gewichtsreductie anderzijds.

Het doordachte ontwerp van de aandrijflijn blijkt uit tal van innovatieve technische details die bijdragen tot het verbeteren van de prestaties en het verhogen van het rijcomfort, zoals de toepassing van directe benzine-inspuiting om het volumetrisch rendement te optimaliseren en een kleine, lichte turbocompressor met elektrisch bediende wastegate in combinatie met een watergekoelde mechanische compressor in het inlaatspruitstuk voor een snellere respons op gaspedaalcommando’s en een fellere acceleratie.

Een andere belangrijke innovatie op de nieuwe turbomotoren is de introductie van de derde generatie van FCA’s exclusieve MultiAir-technologie. Dit MultiAir III-systeem optimaliseert het verbrandingsrendement door continu de lichthoogte en timing van de inlaatkleppen te regelen. De speciaal afgestemde inlaat- en uitlaatnokprofielen zorgen daarbij voor een aanzienlijke verbetering van het rendement bij lage motorbelasting. Door namelijk de inlaatkleppen vroeger te openen, kan een deel van het uitlaatgas worden gerecirculeerd. En door de inlaatkleppen later te sluiten, wordt tegelijkertijd de vullingsgraad bij vollast verhoogd. Op deze manier kan de MultiAir III-technologie bijdragen aan het verlagen van de compressieverhouding, het onderdrukken van detonatieverschijnselen en het substantieel verminderen van het brandstofverbruik, zelfs wanneer de motor zijn volle vermogen levert.

No Comments

Post a Comment