De geheimen van Alfa Romeo´s rij-dynamiek

De geheimen van Alfa Romeo´s rij-dynamiek

Voor het eerst onthult Alfa Romeo de geheimen van zijn inspirerende rijeigenschappen in vier diepgaande technische workshops en daarop aansluitende circuitsessies die bedoeld zijn om Alfa Romeo’s technische oplossingen in de praktijk te testen. Deze bijzondere tests worden gehouden op het testcentrum van de FCA Group in Balocco, waar de nieuwste constructies en meest geavanceerde technologieën in de praktijk worden beproefd. Dankzij deze werkwijze is het rijden in de Giulia-sportsedan en de Stelvio-premium-SUV een inspirerende en opwindende ervaring, vooral in de krachtige Quadrifoglio-versies.

Als paradepaardjes van Alfa Romeo’s baanbrekende ontwerpfilosofie zijn de Giulia Quadrifoglio en de Stelvio Quadrifoglio als eerste versies uitgerust met deze innovatieve systemen, waarvan de toepassing vervolgens tot de gehele modellenserie is uitgebreid. Deze ‘top-down’ aanpak, die allerminst gebruikelijk is in de autowereld, vormt de kern van Alfa Romeo’s ontwerpfilosofie: een wereldwijd unieke formule, waarbij elk model wordt gebaseerd op een uitgebalanceerde combinatie van Italiaans design, state-of-the-art motorentechniek, een ideale gewichtsverdeling, vooruitstrevende ondersteltechnologie en een uiterst gunstige gewichts/pk-verhouding.

Op het evenement staat ook een ander exclusief Alfa Romeo-systeem in de spotlights: het Integrated Brake System (IBS), een elektromechanisch remsysteem dat de functies van de stabiliteitsregeling en het traditionele bekrachtigde remsysteem combineert. Dit geïntegreerde remsysteem geeft een directe remrespons voor kortere remwegen, terwijl het ook zorgt voor een optimale gewichtsafhankelijke remkrachtverdeling. Bij de Quadrifoglio-versies kan het remsysteem worden gecombineerd met carbon-keramische schijven.

Clip Accademia di Guida Alfa Romeo

Verder zal aandacht worden besteed aan AlfaTM Active Torque Vectoring, een state-of-the-art functie om alles aan prestaties uit een sportieve auto te halen wat erin zit. Twee elektronisch aangestuurde koppelingen in het achterasdifferentieel maken het mogelijk om de koppelafgifte aan elk wiel afzonderlijk te regelen. De kracht wordt dus effectiever op de weg overgebracht, zelfs als de dynamische limieten van de auto worden opgezocht.

Dit maakt de auto onder alle omstandigheden veilig en plezierig te besturen, zonder dat de elektronische stabiliteitsregeling ooit voluit hoeft in te grijpen. AlfaTM Romeo Active Torque Vectoring wordt, net als alle overige actieve regelsystemen, aangestuurd door de Chassis Domain Controller: een door Alfa Romeo zelf ontwikkelde intelligente regelmodule met eigen algoritmen om op harmonieuze wijze en in realtime alle elektronische systemen te coördineren die van invloed zijn op het rijgedrag van de auto. Dit maakt het besturen van de auto tot een uiterst natuurlijke, instinctieve en veilige bezigheid.

Tot slot worden in de vier workshops de geavanceerde wielophangingssystemen behandeld. Deze uiterst verfijnde systemen, die tot de beste in hun klasse behoren, zijn uitgerust met het exclusieve AlfaTM Link-systeem: een wielophanging met vóór dubbele vierhoeksdraagarmen en een semi-virtuele fusee-as (een Alfa Romeo-primeur) om een nauwkeurige besturing met een razendsnelle respons en een optimale filtering van trillingen en weggeluiden te garanderen. Achter is gekozen voor een multilink-ophanging met vierenhalve draagarm – een Alfa Romeo-patent – die een veilig en voorspelbaar weggedrag combineert met uitstekend comfort.

Deze constructieve oplossingen hebben geresulteerd in een wielophanging die stabiel en stug is in bochten, maar tegelijkertijd de nodige souplesse biedt bij rechtuit rijden. Optioneel kan het onderstel nog verder worden verfijnd met AlfaTM Active Suspension, een systeem dat gebruikmaakt van elektronisch geregelde schokdempers die zich van moment tot moment aan de wegomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder aanpassen. Tot de overige factoren die bepalend zijn voor een optimaal rijplezier, behoren de uitgebalanceerde gewichtsverdeling over de voor- en achteras en de zeer gunstige gewicht/pk-verhouding dankzij het gebruik van ultralichte materialen zoals koolstofvezel voor de cardanassen van alle uitvoeringen.

No Comments

Post a Comment