Audi e-tron: compromisloos elektrisch rijden

Met de Audi e-tron presenteert Audi zijn eerste volledig elektrische productiemodel. In de grote SUV smelten sportiviteit en gebruiksgemak samen. Twee elektromotoren en ‘electric quattro’ zorgen voor indrukwekkende prestaties en een dynamisch weggedrag. De hoogvoltage-batterij maakt een actieradius van ruim 400 km (WLTP) mogelijk. Dankzij vele laadopties voor thuis en onderweg kunnen e-tron-rijders zorgeloos genieten van elektrisch rijden.

De Audi e-tron is 4,90 meter lang, 1,94 meter breed en 1,62 meter hoog. Mede dankzij de wielbasis van 2,93 meter biedt hij volop ruimte voor vijf personen. De bagageruimte heeft een inhoud van maar liefst 660 liter. Het comfortniveau is vergelijkbaar met dat van andere grote Audi-modellen.

Krachtige prestaties in elk terrein

De Audi e-tron beschikt over twee elektromotoren, die fluisterstil en geheel emissievrij krachtige prestaties leveren. Het systeemvermogen bedraagt maximaal 300 kW en het systeemkoppel 664 Nm. Daarmee accelereert de Audi e-tron in 5,7 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u.

Electric quattro

Elektrische vierwielaandrijving – een nieuwe generatie quattro – zorgt onder alle (weers)omstandigheden voor optimale grip en een perfect weggedrag. Ook maakt het een volledig variabele verdeling van de aandrijfkrachten mogelijk. In de meeste gevallen gebruikt de Audi e-tron, ook met het oog op maximale efficiency, alleen de elektromotor achter voor de aandrijving. Als de bestuurder om meer vermogen vraagt, wordt de elektromotor vóór ook bijgeschakeld. Ook als de e-tron een glad wegdek detecteert, wordt ‘electric quattro’ automatisch geactiveerd. De aandrijfkracht wordt altijd ‘on-demand’ verdeeld.

Dynamische factoren

De grote hoogvoltage-batterij is laag (onder het passagierscompartiment) en centraal geplaatst. Het lage zwaartepunt zorgt samen met de uitgebalanceerde gewichtsverdeling (50/50) voor optimale dynamiek. Met Audi drive select kan de bestuurder op basis van (weers)omstandigheden of persoonlijke voorkeur een keuze maken uit zeven rijprofielen. Ook de werking van de adaptieve luchtvering wordt hierdoor beïnvloed. Daardoor is de e-tron comfortabel instelbaar voor lange ritten en sportief voor bochtige trajecten. De adaptieve dempers van de luchtvering passen zich bovendien automatisch aan. Bij snelwegritten verlagen ze de carrosserie bijvoorbeeld om de luchtweerstand te reduceren en zo de actieradius te vergroten.

Actieradius: ruim 400 km

Ten behoeve van de actieradius van ruim 400 km volgens de realistische WLTP-norm speelt een innovatief energieterugwinsysteem een belangrijke rol: tot wel 30% van de range wordt hiermee gerealiseerd. De e-tron kan energie terugwinnen tijdens het coasten (‘afremmen op de motor’) of door fysiek afremmen. In beide gevallen fungeert de elektromotor als generator. Bij vertragingen tot 0,3 g ofwel 90 procent van alle remacties remt de e-tron uitsluitend af op de elektromotoren. Bij het afremmen vanaf 100 km/u kan de Audi e-tron elektrische kracht met een maximum van 300 Nm en 220 kW terugwinnen. Dit komt overeen met meer dan 70 procent van de energie-input voor de aandrijving. Het slimme brake control system bepaalt volautomatisch of bij het afremmen alleen de elektromotoren, de remmen of een combinatie ervan worden gebruikt. De verdeling is altijd soepel en gelijkmatig – de bestuurder merkt hier niets van. De remkracht blijft altijd constant.

No Comments

Post a Comment